Република Српска

Република Српска

Tuesday, January 24, 2017

"Нови пут свиле"

2017/01/24 Н. БАБИЋ
- Светска јавност генерално сматра да је кинески мега-пројекат "Нови пут свиле" 1 транспортни коридор којим би се копном лакше извозила кинеска роба. У ствари, то је велики геополитички пројекат који је већ изазвао низ ратова и револуција, а изворно је имао три правца за реализацију, да би се у коначници показао врло корисним за земље централне Азије и Русију. --------- 


Службено је "Нови пут свиле" концепт пан-еуроазијског, а у будућности интерконтиненталног, транспортног система, којег Кина данас промовише у сарадњи са Казахстаном, Русијом и другим заинтересованим државама. --------

- "Нови пут свиле" би требало да постане саставни део стратегије развоја Кине, не само у изградњи најбоље и најбрже транзитне руте кроз средиште Евроазије, него и за јачање економског развоја земљиште за подручја Кине, повећање сарадње са суседним земаљама, те у изградњи општих правила међународне евроазијске трговине. --------

 Знајући све то, елите у иностранству, свесне инфраструктурне и економске интеграције Европе и Евроазије, заједно су са већином америчких и европских мултинационалних корпорација одлучили како неће мирно посматрати овакав развој догађаја. Обзиром да би процес успоставе нових трговачких путева био врло користан за све актере на континенту, конкурентске земље богатог Запада су почеле страховати од високих шанси за успех овог пројекта. ---------

 То потврђују и светске вође. Владимир Путин је рекао "како би, након завршетка изградње" Новог пута свиле ", на еуроазијском континенту многе земље добиле не само трговинске повластице, него би се Русија, Кина и друге земље ослободиле од иностраног утицаја и успоставиле потпуно нови ниво међусобног партнерства, што значи не само стварање јединствене економске зоне, него и заједничку трговинску сарадњу целе евроазијске регије унутар њених географских граница ". --------

- Такво што никако није одговарало глобалистичкој елити и 2000. године је западна геополитика чврсто одлучила осујетити кинеске планове. ---------

Шеснаест година касније се могу појаснити детаљи ове велике геополитичке битке између Кине, Сједињених Држава и Русије, земље које су се водиле својим националним интересима, због чега је на крају дошло до прерасподеле глобалне сфере утицаја и остварења еуроазијског "Новог пута свиле", пројекта за којег се данас може рећи да ће га тешко бити зауставити. ------

- Нови свет --
Давне 1992. су на мапи предложене три главне руте, "артерије" кинеског "Новог пута свиле". --------- 


Од тог дана је прошло много година и Кси Ђинпинг 2013. службено најављује оживљавање познатог "пута", који је због политичких и економских промена у свету од 1992. до 2017. у односу на горњу карту претрпео знатне промене. -----

- На првој слици видимо да руте кинеске трговине окружују готово целу планету, а планови Пекинга су били разни инфраструктурни пројекти у будућности, не само у Евроазији, него и широм света. Кинески пројекат је заправо светски систем саобраћајних коридора, а изворни план је био повезати Аустралију и Индонезију, све земље средње и источне Азије, Блиског истока, Европе, Африке и Латинске Америке преко Сједињених Држава. У оквиру планираног пројекта је била изградња железница, аутопутева, поморских и ваздушних путева, цевовода и великих електричних водова. -------

- Но, главна ствар је да је уз транзитни саобраћајни систем, у оним земљама у којима би био изграђен, планирана и изградња велике заједничке пропратне инфраструктуре. С обзиром на овакав приступ, план би постао врло исплатив за све учеснике у процесу и према најконзервативнијим проценама би у њега било укључено око 4,4 милијарде људи.

 -------- Наравно, западна елита је хтела очувати водеће место у свету и није хтела такву будућност. Као што се могло предвидети, није пасивно посматрала развој догађаја. Штавише, уложили су максималне напоре како би се осујетила спровођење пан-еуроазијског концепта. То нису само поједностављени инфраструктурни и други пројекти, него и стварање велике Евроазијске економске уније, требало је да ограничи утицај Шангајске организације за сарадњу и радити на разбијању групе БРИЦС, односно свих важних чинилаца у овом процесу. ---------

-- За почетак обратите пажњу на трећи коридор, који садржи трасу Б2 преко Авганистана и "Линију" Ц која иде од Турске преко Бугарске до земаља бивше Југославије.
Овај смер би копном повезивао источну Кину, наставио би уз јужну границу Кине, преко земаља као што су Вијетнам, Камбоџа, Тајланд, Мијанмар, Бангладеш и даље преко Индије ишао све до граница Блиског истока, потом даље према Балкану и Европи. У овом делу је реализација плана успешно блокирана у првој земљи где је било могуће - Авганистану.
--------- Дестабилизација Авганистана и присутност НАТО трупа у тој земљи су стали на пут плановима изградње саобраћајног коридора у његовом изворном облику. Ипак, страх од Кине је била логична реакција, као и одговор Пекинга корекцијом изворних планова, уз накнадно помјерање коридора "Новог пута свиле" из Авганистана у Пакистан. --------

 Међутим, Запад је предузео мере за блокирање и овог пута, који је због тога померен од града Лахореа, до Суккур на југу Пакистана и даље према Ирану
Да би у томе успела, транснационална западна елита је "подгријавала" не само унутрашња протурјечја у Пакистану, него и и дугим областима, као што су тињајући индо-пакистански територијални спорови. Једино сигурно подручје за трећи коридор је остао Иран.
Иран се убрзо нашао под тешким притиском Запада. Сврстан је у "отпадничке државе" и једну од главних земаља "Царства зла". Земљи су због непостојећих претњи наметнуте свеобухватне санкције и Иран није могао учествовати у међународној трговини, а готово је искључен из светске економије. --------

Због овог приступа, упркос чињеници да је Иран најразвијенија земља у региону, изградња "Новог пута свиле" преко територије Исламске републике је у потпуности блокирана. Међутим, то није било довољно за западне елите, које су уз помоћ америчких служби покренуле ланчану реакцију свргавања блискоисточних влада. ----------

 Осовина Сирија - Ирак - Јордан, а у будућности и Турска, на различите начине су укључени у спровођење плана који је укључивао стварање "контролисаног хаоса", формирање терористичких енклава и "опозиционих" група, те свргавање "непријатељских" влада у другим регионима. -----------

 Међутим, данас се ситуација променила. Наиме, без успешног и правовременог деловања Москве у целом Блиском истоку, та би се регија без сумње радикализирала и настале би несавладиве препреке за изградњу транзитног коридора од Кине до Европе преко подручја јужне Русије. ---------

- Намера Запада је била да то подручје постане територију за западне енергетске системе и гасоводе, које би чувала америчка "Шеста флота" и трупе распоређене у заљевским монархијама. Дакле, све акције Запада су имале политички и економски учинак у обуздавању Кине и успостављање утицаја у целом подручју ширег Блиског истока. -----

- Други коридор Траса другог коридора, Б1 - "Линија Б", која пролази кроз Кавказ и руску регију Ростов, Украјину и ЕУ, такође је успешно блокирана. Прво "Револуцијом ружа" у Грузији, а онда неуставним државни ударом у Украјини.
Тако је 2013. године једини поуздан и сигуран пут постао еуроазијски коридор и најсјевернија рута Кина - централна Азија - Русија - Европа, односно "Линија А" од Пацифика до Европе и поједностављени део Б1, који се у Русији спаја са "Линијом А", што је службено пројекат којег је најавио вођа Кине, Кси Ђинпинг.
--- Нови и коначни пројекат је назван "Један појас - Један пут", што није случајно, јер је 2013. године овај правац Кини заиста остао једини. -------

- Управо у то време, након неуспелог покушаја "Обојене револуције" у Русији 2012. године, постало је јасно да су пропали вишегодишњи западни покушаји да се сменом власти у Москви затвори кључни руски правац, а све што је западна елита још увек хипотетички могла учинити у том смислу је блокирати транзит преко територије Русије. ----------

 Међутим, након година покушаја, ових је дана копненим коридором уз Кине, преко Казахстана и Русије прошао први теретни воз у Енглеску. Што се тиче изласка из Русије даље у Европу, превиђене су 3 руте, односно неколико опција. ----------

 Први коридор би из Русије у ЕУ ишао преко Украјине, други из Русије до Европске уније преко Белорусије и трећи до ЕУ директно преко Ст. Петерсбурга.
Међутим, први смер преко Украјине је успешно блокиран, војно и политички, али економском дестабилизацијом земље од стране њеног политичког водства.

Упркос покушајима да се Русија отворено увуче у рат на истоку Украјине, под изговором присилне заштите руског говорног становништва, чиме би се затворили сви саобраћајни коридори из Кине преко Русије до Европске уније, до тога није дошло. Стога се прешло на спровођење плана у којем ће Украјина бити потпуно неприкладан територију за било какве транзитне руте у региону

 На крају је најкраћи и најповољнији смер Русија - Украјина - Европска унија успешно блокиран. --------- С руске тачке гледишта, то и није неповољан резултат, док је украјинска страна показала апсурдно и аутодеструктивно понашање. Уместо да са другим земљама ужива погодности кинеског пројекта "Новог пута свиле", режим у Кијеву га је у потпуности препустио Москви. -----------

 За блокирање другог, белоруског правца, Запад једноставно није имао времена. Барем за сада. Додуше, први кораци су учињени. Укинуте су санкције Белорусији, а Лукашенка и руководство земље се жели преусмерити на прозападни колосек. Нешто је у том смислу учињено, али белоруски председник у кључним питањима још увек остаје веран савезу с Москвом.

Наводне свађе око неких тема се редовно решавају на билатералним састанцима или кроз институције Евроазијске економске уније. Но, процес "завођења" Белорусије је напрасно прекинут победом Трампа у Америци. Свесна свог одласка из врха политике, глобалистичка елита Сједињених Држава је последњих дана Обамине администрације донела неке хитне одлуке, али је даља блокада кинеско-евроазијског пројекта практично онемогућена. -----------

 Доказ је 1 Пољска, коју се сматра бастионом америчкој утицаја у источној Европи, која чији су се лидери прошле године два пута сусрели са кинеским председником Сји Ђинпинга и разговарали о могућности да Пољска постане јединствени транзитни "вентил" за улазак кинеске и руске робе и сав међународни терет с истока за земље Старог континента. Пољска је поздравила идеју да постане "врата Европе", и то изненада и само након неколико дана након што је пољски министар одбране најавио да ће блокирати транзит кинеске робе преко њене територије. ---------

 На станици Организације за сарадњу Кине и земаља централне источне Европе, Цхина-ЦЕЕЦ, наводи се како је за повезивање Кине и западне Европе Пољска кључна карика у иницијативи кинеске владе "Један појас - Један пут". Кинески председник Кси Ђинпинг је у том смислу у јуну прошле године, током званичне посете Пољској, потписао око 40 различитих трговачких и партнерских споразума. ------------

- Како би се осигурало да се у Пољској ефикасно спроводе америчке одлуке, пребачена је највећа војна група НАТО пакта од краја Хладног рата. У том смислу треба посматрати и долазак трупа на теретни станица Лондон Бороугх оф Баркинг, који је одабран као одредиште за главну руту Кина - Казахстан - Русија, потом Белорусија - Пољска и остале земље западне Европе. ---------

 Парадокс ове ситуације да се америчко-кинеско сучељавање, које се последњих година водило око главних артерија "Новог пута свиле" и његових централних коридора, на крају није задржало у Азији или на Блиском истоку, где у њему учествује и Русија, него се преселило на европски континент.

 -------- Међутим, коридор Кина-Казахстан-Русија-ЕУ није ограничен само на развијање инфраструктурних пројеката дуж руске Транс-сибирске железнице, него се у екстремним околностима рачуна на руско-европски железнички трајектни пројекат који ће повезивати Ст. Петерсбург са Европом. --------------

Интерес за активно учешће Русије у великом пројекту "Новог пута свиле" је више него очигледан. Коришћењем Транс-сибирске железнице, као главног транзитног пута за кинеске робе, Русија је у стању не само да обнови своје инфраструктуре и логистички систем, него обезбедити и приступ великим улагањима из Кине, која је вољна градити и развијати железнице и аутопута. С обзиром да се роба из Кине

 -------- Политика Запада блокира алтернативне правце, као што је јужни коридор, који би из луке Солун изградњом мега-пројекта канал Дунав-Морава-Вардар-Егејско море спојио централну Европу са луком у Грчкој.

 Иако су председници Србије и Македоније у октобру прошле године рекли да је изградња овог канала историјска шанса за регион, коју због будућих генерација не би смели пропустити, утицај западних канцеларија да се он не изгради је више него очигледан. Кинеска страна је већ израдила студију изводљивости која је коштала више од 50 милиона долара и Пекинг је спреман за почетак радова, али све зависи о политичким приликама и притиску Вашингтона на Атину, Скопје и Београд.

За сада се о овом пројекту говори искључиво хипотетички, иако би он без сумње унапредио привреде земаља југоисточне Европе. Кина као резервни правац има железничко-поморски коридор од Ирана, Турске, преко Црног мора и Бугарске до Србије и даље према северу, али је у Софији јак западни утицај и тај ће се пројекат вероватно успешно блокирати. --------
- На крају Запад доноси "најгору" могућу одлуку и присиљава Кину да се у потпуности окрене руском коридору, очито у корист Москве. Кина нема алтернативе, а резултат је да ће кроз Русију пролазити највише возова, што је уједно и више новца од транзита. ---------

- У овом чланку су кључни светски догађаји искључиво описани кроз призму "Новог пута свиле", те изолације одређених земаља од првог дана када је најављено велико повезивање Кине и Европе. -----------

 Ово је само део геополитичког рата Запада против Кине и Русије, који појашњава неке од његових циљева, али и разлоге за стварање и управљањем терористичким режимима на Блиском истоку. Због овог је пројекта, делимично, спроведена дестабилизација и смењивале су се владе у Украјини, на Кавказу и другим деловима света, где је Русија Кини опет била кључни партнер у "редукцији штете".

 Данас је и већи део европских земаља схватио да је Кина пожељан трговински и економски партнер, али западне канцеларије морају прихватити чињеницу да ће повољна и исплатива сарадња са Кином бити могућа само преко руског територија. У целој су причи, ако изузмемо Украјину, најгоре прошле земље југоисточне Европе, где владе никако да донесу одлуку да треба да сарађују са свим економским силама у свету, ако је та сарадња на обострану корист. ----------

Тренутно је ситуација таква да ће од кинеског пројекта, барем овог дела који Кину повезује са ЕУ, највеће користи имати Казахстан и Русија, што је још једна велика геополитичка победа кинеско-руске сарадње.

No comments:

Post a Comment