Република Српска

Република Српска

Friday, August 5, 2016

Преговори о "Турском току" и украјинском транзиту у потпуно новим околностима

пише: Н.Бабић
 Приликом предстојеће посете турског председника Реџепа Тајипа Ердогана Русији, који ће се са Владимиром Путином састати 9. августа, сигурно ће бити речи о реактивацији пројекта гасовода Турски ток, што су раније потврдили званичници из Анкаре и руске компаније Гаспром. Раније је израчунато да би губици Украјине због гасовода "Турски ток" испод Црног мора годишње могли износити 300-450 милиона долара


 Наиме, толико новца данас Кијев добија од "Гаспрома" за транзит гаса само у Турску. У последњих неколико година је Русија преко Украјине испоручивала 10-15 милијарди кубних метара гаса. Ако "Турски ток" буде изграђен у пуном капацитету, губитак Кијева ће се удвостручити. Али то је само део проблема са којим се суочавају украјинске власти, јер гасовод кроз Црно море још увек није изграђен. --------------

У последњих неколико дана су изгледи за наставак пројекта прилично порасли. Анкара је саопштила да је заинтересована за изградњу "Турског тока", али је питање у ком облику. Ако се буде градио један крак, капацитет ће бити нити 15 милијарди кубних метара, што ће задовољити само потребе Турске, која сада ту количину прима кроз Украјину. Остатак гаса прима кроз гасовод у Црном мору "Плави ток", који повезује руску регију Краснодар с турском обалом и Анкаром. Ако се Русија одлучи за други, већи пројекат, онда ће Москва преко Турске створити јужни правац којим ће преко Турске гас испоручивати у у Европу. ------------- Анкара је службено саопштила да је заинтересована за прву верзију, што је најавио турски министар привреде Нихат Зеибекци. -------------

 "Није питање да ли ће се пројекат" Турски ток "провести или не, него постоје политичка решења за решавање проблема у наставку пројекта", казао је министар Зеибекци. ----------

- "Сви пројекти Гаспрома на северним и јужним подручјима су постављени тако да се оствари стратешки циљ - стварање алтернативних начина испоруке гаса у Европу тако да се заобиђе Украјина", каже водећи аналитичар Националног фонда енергетску безбедност (НЕСФ) Игор Јушков. -------------

 "Логика је јасна. Наиме, Русија жели избећи ситуацију због које смо се више пута нашли у неприлици, када нисмо могли испунити своје обавезе према европским партнерима. Ако искористимо неискоришћени капацитет" Северни ток "и потенцијално његове друге фазе, те би количине биле сасвим довољне да се заустави транзит преко Украјине. Међутим, требамо и јужно крило за Турску, Балкан, Грчку и Италију. Чак иу скраћеном облику, "Турски ток" ће смањити снабдевање преко Украјине за 10-15 милијарди кубних метара годишње, а пуна верзија двоструко више, преко 30 милијарди кубних метара.

 Прошле године је руски транзит гаса преко Украјине износио од 64 милијарди кубних метара гаса. То је упола мање него количина гаса у 2010. години, када још није био отворен "Северни ток" и када су у Кијеву имали прилику да реше овај стратешки проблем. "Украјина је могла на време следити пут Белорусије и продати свој гасни транспортни систем. Би ли тиме земља изгубила независност? Искуство Минска говори да не. Осим тога, Белорусија добија руски гас по најмањој цени. 

У Украјини имамо европске цене и трајне проблеме ", каже Јушков. Са "Турским током" би Украјина могла да изгуби пола преосталог транзита, чиме би у земљи настали додатни унутрашњи проблеми

. "Кијев би могао искусити врло непријатне последице изградњом само 1 огранка гасовода" Турски ток ", који би Украјину у потпуности лишио 14-15 милијарди кубних метара транзита руског гаса намењеног турским потрошачима", рекао је супредсједавајући Украјинске фондације за енергетске стратегије, Дмитриј Марунице.

 "Због пада количине транзита, Украјина ће бити приморана да повећа цене транзита унутар земље, што ће довести до даљих повећања цена гаса за домаћинства и индустрију. Такође је потребно преиспитати рад шема гасног транспортног система од истока према западу", додао је украјински стручњак, који сматра да се Кијев нада да ће бити проблема у спровођењу пројекта "Турски ток", због жеље Гаспрома за изградњом не 1, него више кракова. "Иначе, пројекат може бити доведен у питање. 

Као што видите, Турска је данас, као и пре, спремна размотрити изградњу само 1 огранка гасовода. У том контексту треба посматрати и активно лобирање у Европској унији против пројекта" Северни ток 2 ". Сада је опет актуелизована јужна рута, само како би се брже заобишла Украјина. У земљи је примјетан опрезни оптимизам, иако Украјини највише штете прети од изградње гасовода испод Црног мора ", рекао је Марунице. "Мислим да је сада главно питање како ће" Турски ток "изгледати на крају, када буде изграђен.

 Наравно, Турска ће добити преко потребни крак за сав руски гас који ће заобићи Украјину. Ипак, мислим да Гаспром гледа како извући што већу корист од пројекта. Према неким изворима, његова би цена могла бити до једне милијарде евра, али Газпром њиме жели испоручивати гас и јужној Европи и ту настају исти проблеми као с "Јужним током", којем су се противили и Васхингтон и Брисел ", рекао је Игор Јушков, аналитичар руског Националног фонда енергетску безбедност (НЕСФ). "У том случају, став Турске може одиграти важну улогу. Турска може бити лобист за одређене пројекте за руски гас у Европи и дати Газпрому иста права која има Азербејџан у" Јужном гасном коридору "

. За Европску унију не представља неку велику разлику хоће ли 10 или 15 милијарди кубних метара гаса бити из Русије или Каспијског мора. Много тога зависи о ставу Турске и на коју ће се ниво вратити наши односи након састанка двојице председника у августу ", тврди Игор Јушков. Међутим, препрека за изградњу другог крака "Турског тока" се може појавити погоршањем односа између Анкаре и Брисела, што може бити већи проблем од договора између Турске и Русије

. "За Анкару је важно да побољша односе са Русијом и покаже Западу да има алтернативне партнере", рекао је директор Института турског енергетског тржишта Волкан Ездемир. Према његовим речима, Гаспром ће вероватно постићи циљ и договорити полагање два крака гасовода "Турски ток", а централни проблем у преговорима ће бити цена гаса за саму Турску. Интереси Украјине, земље коју је Анкара недавно спомињала као стратешког партнера, у овом случају неће се разматрати.

 То је било јасно недавно, када су Турци директно оптужили Украјину за пружање подршке образовним центрима и мрежи Фетуллаха Гулена, којег Ердоган оптужује за организовање неуспелог војног удара. С друге стране, Анкара отворено игнорише економске потребе Кијева.

 На пример, заменик министра инфраструктуре Украјине, Јуриј Лаврењук, пожалио се како је након састанка украјинско-турске комисије о друмском саобраћају турска страна одбила све украјинске предлоге. "Приједлози украјинске стране о либерализацији превоза, који су били део теме о зони слободне трговине на састанку председника Украјине и Турске, глатко су одбијени. Уз све већу трговину, либерализација превоза би знатно увећала друмски теретни саобраћај из Украјине у Турску, али је турска страна предлог одбила ", пожалио се заменик министра инфраструктуре Украјине. 

 У овом тренутку, пет дана пре сусрета Путина и Ердогана у Русији, изнова се отвара цело једно поглавље за којег су неки мислили да је трајно запечаћено - гасовод "Турски ток" и могућност његове иградње у пуном капацитету, што би практично значило да се Газпром враћа у јужни коридор. У другом случају, још увек остаје у игри и "Северни ток 2", чиме руски стратези за енергетику желе остварити коначни циљ и европским купцима испоручивати договорене количине заобилазећи Украјину. Кијев ће тешко моћи да утичу на било који од два пројекта. 

Међутим, проблем је што и Брисел тешко може утицати на одлуке Анкаре, одакле протеклих неколико дана добија упозорења како ЕУ није испунила обећања ни у погледу финансијске помоћи, нити либерализације визног режим за Турску, што је био услов да Турска заустави талас избеглица.

 У сваком случају, сада се у потпуно новим околностима изнова разговара о гасоводу Турски ток и све је извесније да ће Украјина остати без прихода од транзита руског гаса у року којег је одлучио Газпром.

No comments:

Post a Comment